W poprzednich artykułach pisałam o tym, czym jest kryzys i z jakim kryzysem mamy do czynienia w obecnej sytuacji pandemii, oraz czym jest coaching.
Przyszedł więc czas na wyjaśnienie, co powstało z połączenia pracy z kryzysem i coachingu ?
Coaching kryzysowy to umiejętność pracy z osobami znajdującymi się w lekkim lub średnim kryzysie. Owocem tej pracy ma być nie tylko poradzenie sobie z kryzysem, ale również wykorzystanie kryzysu do własnego rozwoju i wzrostu.
Warte podkreślenia jest to, że coaching kryzysowy nie jest formą pomocy osobie w kryzysie metodami coachingowymi. Wynika to z tego, iż osoba znajdująca się w kryzysie jest pozbawiona dostępu do swoich zasobów, a coaching klasyczny został stworzony jako metoda pracy z osobami w pełnym dostępie do zasobów. W związku z tym praca metodami czysto coachingowymi z osobami w kryzysie jest nie tylko nieskuteczna, ale może być nawet szkodliwa.

W coachingu kryzysowym praca z klientem rozpoczyna się od rozpoznania, czy mamy do czynienia z osobą w kryzysie i zdiagnozowaniu głębokości tego kryzysu. W pierwszej kolejności coach kryzysowy podejmuje działania pomagające klientowi w poradzeniu sobie z kryzysem, gdyż taka osoba czuje się i funkcjonuje inaczej niż wtedy, gdy jest w normie psychologicznej.
Odpowiednie metody i strategie pracy z klientem umożliwiają mu stopniowy powrót do stanu funkcjonowania sprzed kryzysu i tym samym dostęp do jego zasobów. W momencie odzyskania przez klienta równowagi emocjonalnej proces płynnie przechodzi w pracę metodami coachingowymi. W tej fazie pracujemy w oparciu o zasady, narzędzia i umiejętności wykorzystywane w coachingu klasycznym.
Podsumowując – coaching kryzysowy jest formą wparcia i pomocy klientowi, któremu na przeszkodzie do osiągania i wykorzystywania najwyższego osobistego i zawodowego potencjału, stoi przeżywany kryzys psychologiczny.
Jest unikatowym podejściem do pracy z klientem w kryzysie, które łączy w sobie dwa elementy – interwencję kryzysową oraz coaching klasyczny.
Bez wątpienia, coaching kryzysowy jest ważną i pożądaną specjalizacją, gdyż większość osób zgłaszających się po pomoc jest w sytuacji trudnej bądź kryzysowej.
Życzę Ci optymizmu! ?
Grażyna Krenig – Psychologia biznesu, Sprzedaż, Coaching